تفاوت اصلی میلگرد صنعتی و میلگرد ساختمانی

مرداد ۹, ۱۴۰۲

تفاوت اصلی میلگرد صنعتی و میلگرد ساختمانی

دانستن تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی یکی از فاکتورهای تعیین کننده در کاربرد انواع میلگردها خواهد بود. انواع میلگرد صنعتی با میلگردهای مورد استفاده در ساختمان سازی از جنبه های مختلفی مانند شکل ظاهری، سایز، ترکیب شیمایی، خواش مکانیکی، قیمت و … با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله از آهن ملل ۷ تفاوت اصلی این دو نوع میلگرد را بررسی و با یکدیگر مقایسه می کنیم. با ما همراه باشید.

میلگرد (Rebar)، میله ای طویل و توپر از جنس فولاد است که در دو دسته ساده و یا آجدار تولید می شود. میلگردهای ساده و آجدار در کشور بر اساس استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲ در چهار گرید A1،  A2، A3 و A4  تولید می شوند. میلگرد ساده همان میلگرد A1 و میلگردهای A2، A3 و A4 نیز میلگردهای آجدار هستند.

  • میلگرد ساده به میلگردی گفته می شود که در تمام سطح آن هیچگونه آج یا برجستگی وجود ندارد.
  • میلگردهای آجدار بر روی سطح خود دارای برجستگی یا دندانه هایی هستند که به آن ها آج گفته می شود.آج هر کدام از میلگردهای A2، A3 وA4   با یکدیگر متفاوت است. توصیه می کنیم برای آشنایی با تفاوت های انواع میلگردهای A1،  A2، A3 و A4  مقاله زیر را مطالعه نمایید.

میلگرد ساختمانی چیست؟ 

هر دو نوع میلگرد ساده و آجدار در ساختمان سازی استفاده می شوند، اما به دلیل پیوند بهتر میلگرد با بتن و افزایش استحکام سازه، کاربرد میلگردهای آجدار بیشتر از میلگرد ساده است. به همین دلیل به انواع میلگرد آجدار، میلگرد ساختمانی گفته می شود. به طور کلی میزان استفاده از انواع میلگرد در ساختمان سازی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • میلگرد A1: استفاده کمتر به دلیل سختی کمتر، نداشتن آج و پیوند کمتر با بتن
  • میلگرد A2 و A3: بیشترین استفاده به دلیل سختی و استحکام بالا و اتصال مناسب با بتن
  • میلگرد A4: استفاده کمتر، با وجود استحکام بالا و بهبود خواص انعطاف و جوش پذیری

یکی از دلایل استفاده کم از میگرد A4 نسبت به دیگر میلگرد های آجدار، قیمت بالای آن است. به طور کلی قیمت میلگرد A4 کمی بالاتر از سایر میلگردهای آجدار و قیمت میلگرد A3 نیز در ابعاد مشابه، کمی بیشتر از میلگرد A2 می باشد، اما در کل تفاوت قابل ملاحظه ای میان قیمت دو میلگرد A2 و A3 وجود ندارد. برای مقایسه قیمت روز انواع میلگرد می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

10 min

میلگرد صنعتی چیست؟

میلگرد ساده بیشترین استفاده در صنایع را دارد و از این رو به آن میلگرد صنعتی نیز گفته می شود. علاوه بر میلگرد ساده از انواع میلگرد آجدار نیز برای کاربردهای خاص در صنعت استفاده می شود، اما استفاده از آن ها بسیار محدود و کم است. میلگردهای صنعتی علاوه بر شکل بدون آج، بسته به محل استفاده، دارای جنس های مختلفی نیز هستند. به طور مثال میلگردهای جنس فولاد کربنی ساده برای تولید سیم خاردار و انواع توری استفاده می شوند. از فولاد نرم برای میلگرد کلاف و میلگرد A36 برای نصب مخازن عظیم پتروشیمی استفاده می شود. مفتول نیز از میلگرد صنعتی با کمترین قطر و انعطاف ‌پذیری بالا ساخته می شود.

تفاوت انواع میلگرد صنعتی و ساختمانی

تفاوت میلگرد یا آرماتور ساختمانی با میلگرد صنعتی از جنبه های متفاوتی قابل بررسی است.

به منظور شناخت بیشتر تفاوت آرماتور صنعتی و ساختمانی، تفاوت آن ها را در ۷ دسته زیر به طور کامل بررسی می کنیم:

  1. شکل ظاهری
  2. کاربرد
  3. قطر و سایز
  4. ترکیب شیمیایی
  5. خواص مکانیکی
  6. قابلیت جوش پذیری
  7. قیمت

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر شکل ظاهری

همانطور که گفتیم میلگردها به طور کلی به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می شوند. این تقسیم بندی طبق استاندارد روسیه و مورد تایید استاندارد ملی ایران است.

از آنجا که دلیل اصلی استفاده از میلگردها در ساختمان سازی مربوط به تقویت بتن و همین طور استحکام سازه است، در نتیجه اکثرا از میلگردهای آجدار برای ایجاد اتصال بهتر بین بتن و میلگرد استفاه می شود. به همین دلیل به میلگردهای آجدار، میلگردهای ساختمانی هم گفته می شود. شکل ظاهری میلگردهای آجدار نیز به صورت زیر است:

  • آج های دوکی شکل مارپیچ (میلگرد A2)
  • آج های دوکی شکل جناغی (میلگرد A3)
  • آج های مرکب به شکل هفت-هشت (میلگرد A4)

شکل ظاهری میلگرد صنعتی یا میلگرد ساده نیز بدون هیچ گونه آج یا برجستگی بوده و سطحی صاف و بدون شیار دارد.

metals bars

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر کاربرد

یکی دیگر از تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی در کاربرد آن هاست. تفاوت شکل ظاهری و خواص میلگردها باعث می شود کاربرد آن ها نیز متفاوت باشد. در ادامه کاربرد میلگرد در صنعت و ساختمان سازی را مقایسه می کنیم:

کاربرد میلگرد ساختمانی

عمده کاربرد میلگرد در ساختمان سازی برای استحکام بخشی به بتن است، زیرا بتن با وجود مقاومت فشاری بالایی که دارد، در برابر تنش های کششی و پیچشی ضعیف و شکننده است. به همین دلیل و از آنجا که میلگرد ساده نمی تواند پیوند خوبی با بتن برقرار کند، از انواع میلگردهای آجدار برای این منظور استفاده می شود. البته از میلگرد ساده نیز در ساختمان سازی و برای مواردی چون خاموت زنی استفاده می شود، اما مهم ترین کاربردهای میلگرد ساختمانی مربوط به میلگردهای آجدار است که در ادامه به صورت مختصر بیان می شود:

  • بهبود و افزایش مقاومت کششی و پیچشی بتن
  • استفاده برای مسلح کردن بتن و افزایش طول عمر سازه های بتنی
  • تقویت سازه در برابر تنش های محیطی مانند زلزله و آتش سوزی
  • تولید آرماتورهای تقویتی به منظور تقویت فونداسیون و سازه

همچنین میلگردهای آجدار علاوه بر ساختمان سازی، در استحکام و مقاومت سایر سازه های بتنی مانند پل های بتنی، ایستگاه اتوبوس و … نیز کاربرد دارند.

کاربرد میلگرد صنعتی

میلگرد ساده یا صنعتی به دلیل قابلیت خمکاری و جوشکاری مناسب تر نسبت به میلگردهای آجدار، در صنعت و بیشتر برای اتصالات استفاده می شود. از جمله کاربردهای میلگرد صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت اتصالات صنعتی، تولید پیچ و مهره و …
  • ساخت اتصالات صنعت خودروسازی
  • تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر قطر و سایز

سایز میلگرد (اندازه قطر اسمی هر میلگرد) و وزن یک متر طول میلگرد ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. هر چه سایز میلگرد بیشتر شود وزن آن نیز افزایش می یابد. انواع میلگردها در سایز ۵.۵ الی ۴۰ میلی متر تولید می شوند و معمولا میلگردهای با سایز ۸ تا ۳۲ به عنوان میلگردهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

نام(ضروری)

اشتراک گذاری:

مقالات برگزیده :

دریافت آخرین اخبار

عضویت در خبرنامه ما

بیشتر بخوانید

سایر مقالات

نهمین همایش تجلیل از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه

نهمین همایش تجلیل از واحدهای برتر حامی حقوق مصرف کنندگان استان کرمانشاه

writer-1
فعال اسفند ۹, ۱۴۰۲

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان استان کرمانشاه مصرف­ کننده را بالاترین سرمایه تولیدکننده برشمرد و گفت: تولیدکننده وظیفه دارد یک کالای با کیفیت با قیمت مناسب به دست مصرف­کننده برساند. به گزارش روابط عمومی گروه شُکری، مهندس جهاندار شُکری

ادامه مطلب
تولید میلگرد سایز ۱۰ در سال “جهش تولید”

تولید میلگرد سایز ۱۰ در سال “جهش تولید”

admin
فعال شهریور ۲۸, ۱۴۰۲

خداوند را شاکریم در سالی که مزین به نام جهش تولید می باشد، پس از تلاش بی­ وقفه متخصصان و جوانان این دیار، توانستیم میلگرد سایز 10 را به سبد تولید محصولات گروه صنعتی شکری اضافه کنیم.   با توجه

ادامه مطلب
تحلیل و طراحی گیربکس رافینگ سیمافولاد جهان

تحلیل و طراحی گیربکس رافینگ سیمافولاد جهان

admin
فعال شهریور ۲۸, ۱۴۰۲

گیربکس ­های صنعتی یکی از مهم­ ترین تجهیزاتی هستند که تقریباً در همه صنایع از آنها استفاده می­ شود. از آن­ها بیشتر به منظور تغییر سرعت دورانی دریافتی از موتور ورودی و در اغلب موارد کاهش سرعت دورانی و در

ادامه مطلب
برنامه‌ریزی تولید محصولات جدید در سیما فولاد جهان

برنامه‌ریزی تولید محصولات جدید در سیما فولاد جهان

admin
فعال شهریور ۲۸, ۱۴۰۲

کارخانه میلگرد سیما فولاد جهان بعنوان نخستین و تنها خط تولید میلگرد کشور است که تمام ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید آن توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. تمام تجهیزات خط تولید این کارخانه که از سال ۱۳۹۴

ادامه مطلب
بعدی قبلی
اسکرول به بالا